Bölcsességfog

Szinte mindenkinek van olyan rokona, közvetlen ismerőse, akinek valamilyen formában gondot okozott a bölcsességfoga. Számos esetben jár kellemetlenséggel, mivel ez a leghátsó fog a szájüregben, nehéz alaposan tisztítani, megelőzni a fogszuvasodást.

Megbetegedése esetén a kezelése sem könnyű, nem mellesleg pedig igencsak fájdalmas is tud lenni.

Mi a bölcsességfog?

A bölcsességfog a fogsor nyolcadik, legutolsó tagja – tulajdonképpen a harmadik nagyőrlő, állkapcsonként 2 lehet belőle. Az elnevezése onnan ered, hogy jellemzőek 16-25 éves kor között töri át az ínyt, és a közhiedelem szerint ekkor vagyunk a legtöbb tudás birtokában. Általában ez a legnagyobb méretű fog a szájüregben. Nem mindenkinél bújnak elő ezek a fogak, és közöttük is akadnak, akik ezt panaszmentesen vészelik át.

Azért különlegesek a bölcsességfogak, mert a régmúlt maradványai, és az evolúciós folyamatok arra engednek következtetni, hogy elmúlóban vannak. Az ősidőkben az ember sokkal több kemény táplálékot kellett, hogy meg tudjon rágni, ezért szüksége volt erős fogakra, de mióta egyre több módon tudjuk megpuhítani az ételeinket, kevesebb erő szükséges azok aprításához.

A bölcsességfog problémái

A bölcsességfog egy sor kellemetlenséget tud okozni számunkra. Az egyik leggyakoribb gondot azzal idézi elő, hogy nem fér el a állkapcsoban, ferdén vagy egyáltalán nem nő ki, esetleg nyomja a szomszédos fogakat, és ezekkel fájdalmat okoz.

A másik ok az, hogy elhelyezkedéséből adódóan nehezen tisztítható. A fogkefe nem fér hozzá igazán jól, így nem csak a bölcsességfog, hanem az előtte lévő fog is körülményesebben mosható. Könnyebben megmaradnak az ételmaradékok, lepedék képződik, ami hosszabb távon fogszuvasodáshoz vezet. Gyakran alakul úgy, hogy azért szükséges a bölcsességfog eltávolítása, hogy a 7. fog egészséges tudjon maradni.

Előfordul, hogy a bölcsességfog a fenti problémák miatt torlódást okoz, a többi fog eltolásával, ezzel hosszú távon a harapást is módosíthatja. Amikor már – akár kis mértékben is, de – átrendeződtek a fogaink, nem feltétlenül jelenti a bölcsességfog eltávolítása, hogy a többi fogunk visszarendeződik. Éppen ezért a fogszabályozás első lépéseként szokták a bölcsességfog kérdését megvizsgálni, szükség esetén kezelni.

Hogyan kell kezelni a bölcsességfogat?

A bölcsességfogak okozta kellemetlenségek és változások során a leggyakrabban felmerülő kérdés, hogy kezeljék-e vagy távolítsák el. Ezt természetesen nagyon sok tényező befolyásolja, meg kell vizsgálni a többi fog állapotát is, az esetleges kezelési lehetőségeket. A beavatkozást befolyásolhatja a bölcsességfog elhelyezkedése, a szomszéd fogakra gyakorolt hatása, és az aktuális állapota: szuvasodás mértéke, gyulladás, torzulás, stb. Igazán erős fájdalmat tud előidézni az előbújásnál, a többi fogat nyomva, szuvasodás esetén is.

Kellemetlen kezelések sorát előzhetjük meg azzal, ha már az első jelek után fogorvoshoz fordulunk. Ha a fogorvos időben felismeri, hogy nem jó irányba halad a bölcsességfog növése, vagy éppen ki nem növése, még anélkül tudja kezelni a problémát, hogy az érintett fog begyulladna vagy elromlana.