Fogínygyulladás

Az ínygyulladás a szájüreg egy gyakori, de visszafordítható betegsége. Az elváltozás jó ideig nem jár erős fájdalommal, mégis érdemes komolyan venni és időben lépni, mert a rendellenesség a fog elvesztésén túl további betegségeket is eredményezhet.

A fogakon képződő lepedék az alábbiakból tevődik össze: nyál, baktériumok, ételmaradékok. A lepedék kialakulása az előfeltétele számos fogakat és fogínyt érintő betegségnek

Mikor beszélünk ínygyulladásról?

Az íny megduzzad, élénk piros színű lesz, és bizonyos hatásokra érzékennyé válik, például fogmosáskor, vagy ha egy keményebb ételbe (pl. alma) harapunk. Előfordul, hogy a fájdalom fogínyvérzéssel is párosul. A fogínygyulladásnak is különböző stádiumai vannak, kezelését az határozza meg, hogy mikor kezdődik el a gyógyítási folyamat. Enyhe tünetek és korai beavatkozás esetén gyorsan orvosolható a probléma, későbbi fázisban már mélyebb kezelés szükséges ahhoz, hogy fogvesztés nélkül vissza tudja nyerni egészséges formáját a gyulladt fogíny.

A fogínygyulladás okai és tünetei

A bakteriális lepedék felhalmozódása és nem megfelelő eltávolítása járul hozzá leginkább a gyulladás kialakulásához. Tüneteti az érintett területet körülvevő duzzanat, túlzott pirosság, magasabb hőmérséklet, kellemetlen lehelet és a roppant kellemetlen fájdalom.

A fogínyvérzés kialakulásához hozzájárulhatnak továbbá:

• stressz
  • terhesség
  • helytelen táplálkozás
  • dohányzás
  • hormonális változások
  • genetikai hajlam

Az ínygyulladás kezdeti tünetei önmagában még nem tűnnek komolynak. Azonban ha nem kezeljük, és kialakul a fogágybetegség, a baktériumok elszaporodnak a szájüregben, bekerülhetnek a véráramba, ezzel növelik az alábbi betegségek esélyeit: cukorbetegség, stroke, szív- és érrendszeri problémák.

Hogyan kezelhető a fogínygyulladás?

A fogínygyulladás tüneteit tapasztalva javasolt azonnal fogorvoshoz fordulni, hiszen nem lehet kellőképpen hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy időben elkezdődjön a kezelés.

Az enyhe tünetek otthoni praktikák alkalmazásával is kezelhetők, de ezeknek inkább megelőző szerepük van. A szájüregben képződő és lerakódó lepedék eltávolítása tekinthető alapvető fontosságúnak. Az otthoni kezelés azonban szinte biztosan kevésnek bizonyul majd, ezért mindenképpen szükséges a fogorvos szakvéleménye.

Hajlamosak vagyunk már csak akkor elfogadni, hogy tenni kellene valamit, amikor a fájdalom fázisába lép a rendellenesség. Azonban ekkor már sokkal nehezebben és hosszadalmasabb eljárással lehet visszafordítani az elváltozást.