Fogínyvérzés

Az ínyvérzés gyakori jelenség, szinte mindenki találkozik vele előbb vagy utóbb. Statisztikák szerint a lakosság közel 90 százalékának változó rendszerességgel kisebb-nagyobb mértékben, de vérzik az ínye.

Sokan elhanyagolják kezelését, pedig ez egy válaszreakció arra, hogy valami nincs rendjén a szájüregben vagy a szervezetünkben.

A fogínyvérzés leggyakoribb okai

Annak, hogy fogmosás közben vérzik az ínyünk többféle oka lehet. Az egészen könnyen kezelhető problémától kiindulva súlyos betegségekig is terjedhetnek az okok. Ha valaki erősebben mos fogat, vagy túl durva sörtével ellátott fogkefét használ, akkor könnyedén okozhat magának olyan apró sérülést a szájüregében, ami kisebb mértékű vérzéssel jár. Ilyenkor a tünetek 1-2 nap alatt eltűnnek.

Vérző ínyt okozhat vitaminhiány is. Találkozhat a jelenséggel az is, aki kissé egyoldalúan táplálkozik, és nem jut megfelelő mennyiségű C-, illetve K-vitamin a szervezetébe. Ezt is egyszerűen lehet kezelni a megfelelő vitamin tartalmú gyümölcsök, esetleg étrendkiegészítők bevitelével.

Az ínyvérzés azonban esetenként súlyos betegségek jeleként is előfordulhat. Mind a cukorbetegség, mind a véralvadási zavarok tünetei megmutatkozhatnak ebben a formában.

Amikor a fogmosás utáni öblítés során meglátjuk, hogy vérzik az ínyünk, nem tudhatjuk azonnal, hogy a fenti esetek közül melyik vonatkozik ránk, szükséges-e további kezelés. Ezért akkor cselekszünk helyesen, ha a lehető legrövidebb időn belül megkezdjük a tünetek kivizsgálását és a vérző íny probléma kezelését.

Ezek a fogínyvérzés leggyakoribb tünetei:

• vérző íny fogmosáskor
  • fájdalom fogmosás során
  • hidegre, melegre vagy édes ízre érzékeny fogak
  • a fogakról visszahúzódó íny

Így lehet kezelni hatékonyan a fogínyvérzést

Első körben fogorvos ellenőrzi a szájüreget, megvizsgálja a fogainkat, ellenőrzi a töméseket, megnézi, hogy nincsenek-e szuvasodási jelek, felméri ínyünk állapotát. Szükség esetén további vizsgálatokat hajt végre, esetleg röntgen felvételeket készít.

Ha megtalálja a probléma okát, azonnal el is kezdődhet a kezelési folyamat. Előfordulhat azonban, hogy nem talál okot a szájüregben a vérzésre, ekkor további egészségügyi vizsgálatok szükségesek, hiszen ebben az esetben minden bizonnyal valamilyen egyéb szervi rendellenesség okozza a tüneteket.

Összességében megállapíthatjuk, hogy a fogínyvérzés egy jel. Legyen szó kisebb vagy nagyobb problémáról, rosszul megválasztott fogkeféről vagy egy betegség tüneteiről, mindenképpen kezelni szükséges. Magától a legkisebb eséllyel fog elmúlni, ezzel szemben, ha időben lépünk, akár komoly betegségeket előzhetünk meg.